Visit Svalbard
Visuell identitet og informasjonsskilt: Signs of Svalbard - sju iøynefallende og informative skiltinstallasjoner viser vei gjennom Longyearbyen
År:
2018 – 2022Kunde:
Visit Svalbard, Sysselmesteren og Lokalstyret i LongyearbyenOppgave:
Løfte Longyearbyen som opplevelsesarena gjennom en helhetlig plan for utendørs informasjonskilter i en utførelse som skulle imponere både tilreisende og egne innbyggere.
Leveranse:
Strategi og rådgiving, Visuell identitet, Design, InnholdResultater:
Skiltinstallasjonene har vakt stor interesse og oppmerksomhet, og har løst behovet for informasjon og formidling langs en trafikkert turistløype.Kontor:
TIBE TrondheimProsjektdeltakere:
Harald Øren
Stine E. Mathisen
Janita OvidthSamarbeid med:
Link Arkitektur v/Gunnar Næss.
Viktig formidling i spennende drakt
Svalbard og Longyearbyen er full av spektakulære opplevelser, vakkert landskap og spennende historie. Men så ligger det også noen farer på lur, som både turister og fastboende må se opp for. Visit Svalbard, Sysselmesteren og Lokalstyret i Longyearbyen ønsket derfor å få på plass en helhetlig plan for skilting, blant annet til bruk langs den populære byrunden i Longyearbyen.
Utfordring
Skiltene skulle øke kunnskapen om byens historie, fauna, flora, geologi, byens oppbygning, veivalg, aktiviteter og opplevelser, og samtidig bidra til å styre ferdsel og minske belastningen på sårbare naturområder. Viktige forutsetninger som lå til grunn for prosjektet var at løsningene skulle ta hensyn til de klimatiske forholdene på Svalbard, være lette å vedlikeholde, og kunne tilpasses både store og mindre installasjoner. Samtidig skulle skiltene i seg selv være en del av opplevelsen.
Det forelå opprinnelig ingen visuell identitet for Longyearbyen, og en viktig del av jobben ble å utvikle en identitet som kunne fungere like godt på store skilter ute i naturen, som på andre mindre kommunikasjonsflater.
Løsning
En felles ambisjon for aktørene i prosjektet var å videreutvikle Longyearbyen som opplevelsesarena for turister og fastboende. Skiltene skulle formidle viktig informasjon, og samtidig speile byens særegne historie og karakteristika. I utviklingen av identiteten og løsningen for skiltene, jaktet vi derfor på noe som både kunne fascinere, skape nysgjerrighet, sette ting i perspektiv og gi folk noe å undre seg over.
Den visuelle identiteten bygger på Longyearbyens former og farger blant annet hentet fra de kjente spisshusene som er bygget på moduler og står på påler på grunn av permafrosten. Disse formene ligger til grunn både for logo/signatur, og for utforming av plattformen i betong som informasjonsskiltene står på.
TIBEs arbeid har omfattet både strategi-og plan for skilting i samarbeid med LINK Arkitektur, utvikling av brandplattform- og visuell identitet for Longyearbyen, i tillegg til design- og innholdsproduksjon til skilter.




Resultat
Resultatet av prosjektet er en ny, komplett visuell identitet for Longyearbyen og sju monumentale skiltinstallasjoner som fremstår som informative kunstverk. Installasjonene bygger på ideer fra historien, klima og landskapet i Longyearbyen, og smelter inn i omgivelsene med sine slanke glass-søyler og betongsokler – som blir opplyst i mørket.
Skiltene ble offisielt lansert i 2021 med nasjonal og internasjonal presse tilstede. Ta turen - og opplev selv!
Trenger du et visuelt konsept som skiller seg ut? Vi hjelper deg med å forme en tydelig og gjenkjennelig merkevare.