TIBE Trondheim | Bufetat region Midt-Norge

Slekta Rundt

Kampanjekonsept og filmer for å sette fokus på fosterhjem i slekt og nettverk

  • År:
    2022

    Kunde:
    Bufetat region Midt-Norge

    Oppgaven:
    Bygge kjennskap og kunnskap om fosterhjem i slekt og nettverk som første prioritet for barn og unge som trenger et nytt sted å bo.

    Leveranse:
    Kampanjekonsept, Filmer, Innhold, Profil- og markedsmateriell

  • Resultater:
    Høy oppmerksomhet og synlighet gjennom flere kampanjeperioder med fokus på kjennskap/kunnskap og rekruttering.

    Kontor:
    TIBE Trondheim

    Prosjektdeltakere:
    Harald Øren
    Andreas Winther
    Stine E. Mathisen
    Janita Ovidth

Flere fosterfamilier i slekt og nettverk

Både forskning og erfaring viser at barn og ungdom som trenger et nytt sted å bo, får det bedre om de kan flytte til noen de kjenner fra før. Bufetat region Midt-Norge ville benytte folkearrangementet Artic Race of Norway, som ble arrangert i Trøndelag i 2022, til å sette ekstra fokus på temaet fosterhjem i slekt og nettverk, i tråd med Bufdirs nasjonale satsing.

Utfordring

Det er stadig mangel på fosterhjem i Norge, og behovet er økende. Siden det er en foretrukket løsning at barnet kan bo hos noen de kjenner fra før, som familie, venner eller annet  nettverk, har dette høyt fokus i rekrutteringsarbeidet. Det er imidlertid for lav kjennskap i målgruppen om temaet, og behovet for å bygge innsikt om viktigheten for barnet/ungdommen er stort.

For å lykkes i arbeidet med å treffe målgruppen både med følelser og fakta, trengte vi å ta i bruk situasjoner og personer de kunne kjenne seg igjen i.

Løsning og kampanjekonseptet «Slekta rundt»

Siden rammene rundt kampanjen var et sykkelritt, var det naturlig å spille på lag med dette for å skape oppmerksomhet om kampanjens budskap. Vi tok med oss sykkelkonkurransens særegne og internasjonale stil, og lagde konseptet «Slekta rundt».  

Ideen gikk ut på å sende en virkelig ungdom, syklende,  på besøk til utvalgte deler av slekta si, og stille spørsmålet:

Hvis mamma og pappa ikke kan ta være på meg lenger, kan du/dere tenke dere å bli fosterforeldrene mine da?

Resultatet ble to ekte og rørende filmer basert på en modig ungdoms sterke møter med slekta si. 

Filmene ble laget for å gjøre inntrykk på en voksen målgruppe, bidra til å løfte fokus og sette i gang samtaler. Filmene var det sentrale tiltaket i flere digitale kampanjer med fokus på sosiale medier hvor målgruppen er aktivt tilstede. I tillegg ble det annonsert i printmedier og Bufetat var fysisk tilstede med stand og visuell markering av kampanjebudskap langs hele løypa til sykkelrittet, som også fikk god synlighet i lokale og nasjonale media.

TIBE utviklet både kampanjekonsept og de to filmene som utgjorde rammen for kampanjen, og leverte annonser, innhold og profilmateriell til de ulike markedstiltakene.

Resultat

«Slekta rundt» ble en svært vellykket kampanje som ga høy synlighet, oppmerksomhet og positiv respons fra målgruppen. Kampanjen har bidratt til å sette fokus på temaet, og er kjørt i flere omganger som utgangspunkt for å bygge kjennskap og kunnskap, og i direkte rekrutteringstiltak. Kampanjen ble også lagt merke til sentralt i Bufdir, og er senere kjørt som en del av større nasjonale kampanjer for å adressere temaet.

Vi håper «Slekta rundt» fortsetter å bidra til det langsiktige arbeidet med å rekruttere flere fosterhjem.

NB: Vi presiserer at aktørene i filmene er virkelige personer som har stilt seg til rådighet som skuespillere, og at situasjonene er konstruerte.

Trenger du hjelp til å utvikle kampanjekonsepter, film og effektive kampanjetiltak?