TIBE Trondheim | NTNU Techbobla

NTNU Techbobla

Kampanje for å bygge kunnskap og rekruttere studenter: Slik bruker vi TikTok for å inspirere unge jenter til å velge tech-fag på NTNU.

  • År:
    2023–2025

    Kunde: 
    NTNU, Fakultet for ingeniørvitenskap, Fakultet for naturvitenskap og Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk

    Oppgave:
    Motivere unge jenter med interesse for realfag til studere teknologi- og realfag på NTNU.

    Leveranse:
    Strategi, Kampanje, Innhold, Film og foto, Synlighet

  • Resultat: 
    Kampanjen har truffet svært godt med TikTok-kontoen TechBobla som så langt har drøyt 2600 engasjerte følgere og flere millioner visninger av innholdet til relevante målgrupper.

    Kontor: 
    TIBE Trondheim

    Prosjektdeltakere: 
    Andreas Winther
    Janita Ovidth
    Harald Øren
    Stine E. Mathisen

Norge trenger flere jenter til teknologifag

Alle er vi tjent med at fremtidas teknologer, ingeniører og sivilingeniører er mennesker med ulike kjønn, alder, bakgrunn og erfaring. Utvikling av ny teknologi, produkter og tjenester må reflektere mangfoldet i det samfunnet vi lever i. Det er dessuten stor etterspørsel etter teknologer i næringslivet - og vi trenger jentene med på laget for å sikre veksten i årene som kommer. Derfor jobber NTNU kontinuerlig med å styrke bredden i rekrutteringen til teknologi og realfag.

Utfordring

NTNU, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, har jobbet med kjønnsbalanse i tech i mange år, og selv om det går fremover er det fortsatt er en stor jobb å gjøre. Alt for få jenter velger realfag og teknologi. Det er derfor stadig behov for å styrke jenters tro på å velge en teknologiutdanning, og jobbe for å minske frafallet blant jenter på disse studiene.

For å lykkes trengs både informasjon og inspirasjon, og helst fra forbilder som ungdom kan relatere til. Tibe fikk i oppgave å utvikle og markedsføre en SoMe-kanal som utgangspunkt for innhold presentert av dagens tech-studenter.

Løsning

Hvor ser jenter i alderen 16-19 år til for inspirasjon og informasjon, i dag? Jo, TikTok.

Løsningen ble derfor en videoblogg på TikTok hvor utvalgte teknologistudenter fra NTNU fikk jobben med å produsere film og innhold fra livet som tech-student på en måte som jenter i videregående skole kan kjenne seg igjen i.

Kontoen fikk navnet TechBobla og det visuelle uttrykket falt på plass etter et grundig runde med målgruppa som ga oss stikkordene «gjør det enkelt, ærlig og rett på sak».

Studentene får innholdsplaner, opplæring, utstyr, visuelle virkemidler, løpende pep-talk og idè-hjelp, men står selv for det meste av produksjon og publisering. Innholdet er en kombinasjon av fag, studieliv, inspirasjon, fakta og studietips, hverdag og fest - som treffer svært godt i målgruppen. TechBobla blir markedsført gjennom løpende kampanjer både på TikTok, Instagram og Snapchat. Vi har blant annet utviklet flere filmer som presenterer TechBobla og studentene som lager innholdet, og jobber løpende med innhold og promomateriell til kampanjene.

TIBE har levert kampanje- og kanalstrategi, konseptutvikling, utvikling av innhold, opplæring og oppfølging av studenter, kampanjekjøring i SoMe og løpende resultatoppfølging.

GIF-stickers ble laget til studentene.

Resultat

TechBobla er vellykket både som kanal og kampanje, og har nådd ut til en bred målgruppe blant unge jenter over hele landet som viser stort engasjement for innholdet. Vi er nå i gang med «sesong 2», har engasjert nye NTNU-vloggere og ser at resultatene fra kampanjen fortsatt er svært gode. Dette er en effektiv strategi for å nå målgruppen jenter fra 16 år og oppover, i en kanal de bruker daglig.

Siste året har vi oppnådd
• Drøye 2600 relevante følgere
• Over 7 mill visninger
• 2,255 delinger
• 82% kvinner i alderen 18-24 år
• Over 55 000 likerklikk

Trenger du hjelp til å utvikle en effektiv kampanje? Vi hjelper deg med strategi, konseptutvikling, kanalvalg og gjennomføring.