NTNU
Slik hjalp vi NTNU med å gjøre nye studenter «Klar for eksamen».
År:
2022-2025Kunde:
NTNU avd. studieadministrasjon/avd. kommunikasjonOppgave:
Gi nye NTNU-studenter grundig og enkel informasjon om gjennomføring av eksamen - samlet på ett sted.Leveranse:
Konseptutvikling, design, illustrasjon, animasjon, innhold, teknisk løsningResultat:
Flere tusen studenter besøker årlig kurset i forbindelse med vår- og høst eksamen, og bruker i snitt flere minutter (?) på innholdet.Kontor:
TIBE TrondheimProsjektdeltakere:
Andreas Winther
Harald Øren
Stine E. Mathisen
God informasjon om eksamen gir trygghet
Eksamen kan lett "gå til hodet på en" - særlig når man er ny i studentlivet. Det er mye å tenke på, og ikke minst mye informasjon du må få med deg. NTNU ville gjøre det enklere for nye studenter og få oversikt. Vi har derfor utviklet et digitalt kurs som skal sikre studenter god forståelse, innsikt og informasjon om gjennomføringen av eksamen.
Utfordring
NTNU har en innholdsrik nettside og dedikerte kanaler for studenter med en stor mengde generell informasjon om å ta eksamen. Mange synes likevel det er krevende å finne all informasjon, noe som kan skape usikkerhet hos nye studenter. Det ville NTNU gjøre noe med, og bestilte en digital løsning som enkelt kunne sendes direkte til både nye og gamle studenter i forkant av eksamensperiodene. TIBE fikk i oppgave å utvikle et pedagogisk digitalt kurs som skulle gjøre det enklere for studentene.

Løsning
Kurset fikk det selvforklarende navnet "Klar for eksamen?". Målet var å samle alt man trenger å vite om å ta eksamen på NTNU. Når studenter har vært gjennom kurset, er det altså "bare" lesingen som gjenstår. Kurset er utviklet i tett samarbeid med ansatte på NTNU, og utvalgte studenter har både testet og synset om konsept, innhold og teknisk løsning underveis.
Vi var opptatt av å finne en form på kurset som tar innholdet på alvor, og samtidig oppleves litt gøy. Det skal være lett å ta kurset, og viktigst av alt - det skal være nyttig og gi NTNU-studenten trygghet for at hen vet det som trengs for å ta eksamen.
Til å hjelpe oss med det pedagogiske utviklet vi et konsept med gjennomgangsfiguren Noori. Hun er en erfaren student, som har gått på NTNU noen år. Hun introduserer de ulike kursdelene, og "drar" deg gjennom innholdet med sin motiverende, tillitsvekkende og "storesøster-aktige" stil. Underveis har vi lagt inn både spørsmål, oppgaver og uhøytidelige spørreundersøkelser.
Den tekniske løsningen er optimalisert for mobil, og er så strøken som denne målgruppen er vant til som native SoMe-brukere. Her har brukeropplevelsen stått i sentrum med fokus på "touch and feel", skroll og lekne animasjoner.
TIBE har stått for utvikling av konsept, visuelt innhold og animasjon, i tillegg til design og teknisk løsning.
Resultat
Kurset er gjort tilgjengelig for alle studenter på NTNU og distribueres i tillegg på mail til nye studenter i forkant av hver eksamensperiode. Så langt har over 30 000 studenter besøkt kurset. Hele 4 000 har også fullført kurset i sin helhet med en gjennomsnittlig besøkstid på 20 min 49s.
Som seg hør og bør, har vi bedt studentene å gi kurset karakter, fra den skalaen de selv kjenner så godt. Så langt ligger vi godt an, trygt plassert mellom A og B:).

Trenger du hjelp med å utvikle opplæring eller kurs? Vi hjelper deg med alt fra konsept- og innholdsutvikling til teknisk løsning og implementering.