Bufetat
Employer branding og rekruttering av ansatte: Hvordan Bufetat region Midt-Norge fant rette folk til kritiske roller i barnevernsinstitusjoner
År:
2023/2024Kunde:
Bufetat, region Midt-NorgeOppgave:
Fremme Bufetat som en attraktiv arbeidsplass og sikre flest mulig søkere til ledige stillinger.Leveranse:
Strategi og rådgiving, Merkevare, Kampanje, Innhold, Film og fotoResultat:
Kampanjen skapte høyt engasjement og resulterte i 750 søkere til 70 stillinger fordelt på to barnevernsinstitusjonerKontor:
TIBE TrondheimProsjektdeltakere:
Harald Øren
Stine E. Mathisen
Andreas Winther
Riktige folk til viktige samfunnsoppgaver
Folket er gullet på de fleste arbeidsplasser, også i Bufetat, region Midt-Norge. Bufetat er også en organisasjon med mange krevende og viktige samfunnsoppgaver, som blant annet det å ta vare på barn og unge som kommer skjevt ut og trenger institusjonsplass for en periode. Riktige folk i de ulike rollene på en barnevernsinstitusjon er kritisk. Derfor var det viktig å gå bredt ut, når de trengte et stort antall miljøterapeuter til to nye barnevernsinstitusjoner.
Utfordring
Bufetat skulle åpne to nye barneverninstitusjoner i 2024, og hadde behov for hele 60 miljøterapeuter i tillegg til avdelingsledere og fagansvarlige. Jobben som miljøterapeut er krevende og ofte usynlig i samfunnet. Det kan være en tøff jobb å stå i over tid. Tibe fikk i oppdrag å løfte frem Bufetat som en attraktiv arbeidsplass for yrkesgruppen, og tiltrekke flest mulig kvalifiserte søkere til stillingene.
Løsning
Rekruttering av 70 ansatte på en gang for en arbeidsplass i Midt-Norge skjer ikke ofte, og er i seg selv egnet til å skape oppmerksomhet. I tillegg til å formidle de konkrete stillingene, var det viktig å synliggjøre Bufetat som en viktig arbeidsplass i regionen. Nedslagsfeltet for potensielle søkere var hele Trøndelag, og et godt samarbeid med Adresseavisen/Schibsted-nettverket kom derfor tidlig på plass for å nå et bredt publikum.
Tibe utviklet et effektivt kommunikasjonskonsept som kunne appellere til en bred målgruppe gjennom å snakke både til hjertet og hodet. Konseptet Alt for barna, med budskapet «Vi er de lysene du ikke ser» for å bygge innsikt og forståelse for det arbeidet Bufetat gjør, og «Har du et sterkt hode og varmt hjerte?» som hovedinngang til rekrutteringsmateriellet.
Kampanjen besto primært av synlighet på utendørs boards- og Adshel, annonser i avis, digitalt og SoMe, i tillegg til en landingsside på bufdir.no/altforbarna. Innholdsmarkedsføring med intervjuer, artikler og podkast produsert av Adresseavisen og markedsført digitalt, ble kjørt parallelt med de øvrige aktivitetene.



Resultatet
Kampanjen og tiltakene fikk svært høy oppmerksomhet, skapte stort engasjement og mange tusen klikk til både landingsside og stillingsannonser. Viktigst av alt er at kampanjen resulterte i hele 750 søkere til de ca 70 stillingene på institusjonene, som ble et svært godt utgangspunkt for rekrutteringsprosessen.

Vil du styrke rekrutteringen? V hjelper deg å bygge merkevaren som tiltrekker de rette folkene.